Claes Ceverin
Forandring 2.0: Å forholde seg til disruptiv forandring
Claes Ceverin er en ettertraktet foredragsholder som prater om framtiden og vår relasjon til endringer.
Hvorfor mister mange markedsledende selskaper sitt momentum når ny teknologi inntar deres marked? Et fenomen som har vokst seg alt større under vår tids sterke teknologiske utvikling og som til slutt kommer til å påvirke de fleste selskaper uansett bransje. Fenomenet drives av det som kalles disruptiv forandring og disruptive teknologier. Stabile selskap og bransjer som plutselig utfordres av helt nye markedsaktører med helt nye forretningsmodeller og tankesett.
En del virksomheter overlever disruptiv forandring, men de fleste rekker aldri å omstille tankesettet sitt og sin virksomhet. Claes Ceverin vet hva han prater om. Under flere år jobbet Claes på Nordens største oljeselskap med ansvar for strategi og innsikter. Der så han tidlig hvordan et nytt økosystem av raskt voksende teknologier ble utviklet i form av elbiler, selvkjørende biler, solenergi og energilagring.
Til tross for mengder med fakta og underlag møttes innsiktene av en vanlig reaksjon ved disruptiv forandring: "En så stor forandring kan ikke skje på vårt marked og ikke så raskt". Men den store forandringer skjer akkurat nå.
Claes Ceverin er en ettertraktet foredragsholder som foreleser om framtiden og vår relasjon til endringer. I sitt arbeid med å kartlegge framtidens mobilitet har han fordypet seg i vår utfordringer med å forholde oss til eksponentiell utvikling når nye disruptive teknologier når vårt marked - det han kaller "Forandring 2.0".
Claes er en taler som inspirerer og byr sitt publikum på en spennende reise med konkrete tips omkring hvordan man bør tenke og agere ved disruptiv forandring. Dette sammen med sine erfaringer som forklarer de bakenforliggende faktorene til den store forandringen som nå skjer innen mobilitet. Hvordan har utviklingen gått til, hvorfor har det nye økosystemet potensialet til å forandre vårt samfunn, utkonkurrere etablerte milliardmarkeder og samtidig skape helt nye bærekraftige konsumentatferd og forretningsmuligheter? En samfunnsforandring som er like relevant og interessant å høre på ut i fra et bedriftsperspektiv som et privat perspektiv.
Gjennom sin evne til å forenkle det komplekse byr Claes sitt publikum på nye innsikter, entusiasme og forståelse som får oss til å reflektere i helt nye baner og som garantert skaper mange aha-opplevelser.