Einar Hareide
Einar Hareide er CEO og grunnleggeren av Hareide Design. Før dette var han design director hos Saab Automobile i Trollhättan, Sverige. Han er utdannet industridesigner fra Universitet i Göteborg og utdannelse i bildesign hos Center for Creative Studies in Detroit fra 1981-1986. Han startet sin kariere hos Saab Automobile in 1986. In 1989 ble han ansatt hos Mercedes Benz og var ansvarlig for konsept-designen av 1994 E-Class som ble den første moderne Mercedes med doble runde hovedlys. In 1991 ble han spurt om å komme tilbake til Saab som ansvarlig for eksteriørdesign, og i 1994 fikk han stilling som design director med totalansvar for for eksteriør, innreding, farger&material. I den perioden var han ansvarlig for designen av av den nye generasjonen Saab biler som inkluderte Saab 9-3 serien (1993) og Saab 9-5 serien (1998). I 1999 etablerte han Hareide Design i Norge.
Hareide Design arbeider innen et bredt spekter av industrier inkludert produkt, maritime, automotive og teknologi. Bedriften har kontor i Oslo og Göteborg. Firmaets arbeider har blitt internasjonalt anerkjent av museer som Museum of Modern Art (MoMA), Indianapolis Museum of Art (IMA) and Museum of Arts And Crafts i Oslo, og har deltatt på flere utstillinger, og publisert i flere tidskrifter nasjonalt og internasjonalt.
Hareide Design har mottatt mer enn 20 utmerkelser fra Norsk Designråd, Red Dot design awards, Red Dot Best of the Best design awards og If-Gold design awards.
Einar Hareide har lang internasjonal erfaring i arbeid med design og innovasjon for bedrifter i blant annet Sverige, Tyskland, USA og Kina m.fl.
Foredrag
Teamet for foredragene handler som oftest om design, kreativitet og innovasjon. Viktige aspekter er innovasjonsprosesser og viktigheten av å skape entusiasme, stolthet og å vise kundene nye muligheter i en verden med en eksponentiell teknologisk utvikling. Naturlige områder blir da IoT (internet of Things) og robotiseringen av produksjon og hvordan dette vil påvirke både design, produktutvikling, produksjon og meneske (Industry 4:0).
Et annet område Einar ofte går in på er viktigheten i å skape en innovasjonskultur som er aktiv istedenfor re-aktiv. Dvs. skape en langsiktig intern strategi for bedriftens produktutvikling og ikke la seg styre av av hva konkurrentene gjør altså lede vs. å følge.
Einar har også en inspirerende personlig historie å fortelle om min reise fra en liten øy på kysten av Norge (Hareid) til å bli designsjef på Saab i Trollhättan i en alder av 30 år. Møte med forskjellige bedriftskulturer (General Motors som kjøpte Saab), bilstaden Detroit vs. Trollhättan. Konflikter og utfordringer David mot Goliat (Saaab mot GM). Mange lessons learned som kan være interessant for alt i fra studenter til næringslivsledere. Her kommer også Einars erfaring med andre europeiske og asiatiske selskaper og deres kultur inn.
Einar har holdt mange foredrag både på norsk, svensk og engelsk. Målgruppene har vert alt fra skoleelever (Den kulturelle skolesekken) og universiteter til store internasjonale bedrifter. Jeg har også hatt key-note presentasjoner i produktlanseringer for blant annet bilindustrien.