Einar Hareide

Einar Hareide

Einar Hareide er CEO og grunnleggeren av Hareide Design. FÞr dette var han design director hos Saab Automobile i TrollhÀttan, Sverige. Han er utdannet industridesigner fra Universitet i Göteborg og utdannelse i bildesign hos Center for Creative Studies in Detroit fra 1981-1986. Han startet sin kariere hos Saab Automobile in 1986. In 1989 ble han ansatt hos Mercedes Benz og var ansvarlig for konsept-designen av 1994 E-Class som ble den fÞrste moderne Mercedes med doble runde hovedlys. In 1991 ble han spurt om Ä komme tilbake til Saab som ansvarlig for eksteriÞrdesign, og i 1994 fikk han stilling som design director med totalansvar for for eksteriÞr, innreding, farger&material. I den perioden var han ansvarlig for designen av av den nye generasjonen Saab biler som inkluderte Saab 9-3 serien (1993) og Saab 9-5 serien (1998). I 1999 etablerte han Hareide Design i Norge.

Hareide Design arbeider innen et bredt spekter av industrier inkludert produkt, maritime, automotive og teknologi. Bedriften har kontor i Oslo og Göteborg. Firmaets arbeider har blitt internasjonalt anerkjent av museer som Museum of Modern Art (MoMA), Indianapolis Museum of Art (IMA) and Museum of Arts And Crafts i Oslo, og har deltatt pÄ flere utstillinger, og publisert i flere tidskrifter nasjonalt og internasjonalt.

Hareide Design har mottatt mer enn 20 utmerkelser fra Norsk DesignrÄd, Red Dot design awards, Red Dot Best of the Best design awards og If-Gold design awards.

Einar Hareide har lang internasjonal erfaring i arbeid med design og innovasjon for bedrifter i blant annet Sverige, Tyskland, USA og Kina m.fl.

Foredrag
Teamet for foredragene handler som oftest om design, kreativitet og innovasjon. Viktige aspekter er innovasjonsprosesser og viktigheten av Ä skape entusiasme, stolthet og Ä vise kundene nye muligheter i en verden med en eksponentiell teknologisk utvikling. Naturlige omrÄder blir da IoT (internet of Things) og robotiseringen av produksjon og hvordan dette vil pÄvirke bÄde design, produktutvikling, produksjon og meneske (Industry 4:0).

Et annet omrÄde Einar ofte gÄr in pÄ er viktigheten i Ä skape en innovasjonskultur som er aktiv istedenfor re-aktiv. Dvs. skape en langsiktig intern strategi for bedriftens produktutvikling og ikke la seg styre av av hva konkurrentene gjÞr altsÄ lede vs. Ä fÞlge.

Einar har ogsÄ en inspirerende personlig historie Ä fortelle om min reise fra en liten Þy pÄ kysten av Norge (Hareid) til Ä bli designsjef pÄ Saab i TrollhÀttan i en alder av 30 Är. MÞte med forskjellige bedriftskulturer (General Motors som kjÞpte Saab), bilstaden Detroit vs. TrollhÀttan. Konflikter og utfordringer David mot Goliat (Saaab mot GM). Mange lessons learned som kan vÊre interessant for alt i fra studenter til nÊringslivsledere. Her kommer ogsÄ Einars erfaring med andre europeiske og asiatiske selskaper og deres kultur inn.

Einar har holdt mange foredrag bÄde pÄ norsk, svensk og engelsk. MÄlgruppene har vert alt fra skoleelever (Den kulturelle skolesekken) og universiteter til store internasjonale bedrifter. Jeg har ogsÄ hatt key-note presentasjoner i produktlanseringer for blant annet bilindustrien.

Pressebilder

Einar Hareide

Einar Hareide

SĂžk

Bruk gjerne vÄr avanserte sÞking om du Þnsker Ä snevre inn sÞket etter foreleser

Be om et tilbud

Book eller fÄ mer informasjon om en foredragsholder - vi vil komme tilbake til deg innen samme dag!

Om arrangementet
1
Kontaktinformasjon
2

Be om et tilbud

Book eller fÄ mer informasjon om en foredragsholder - vi vil komme tilbake til deg innen samme dag!

Om arrangementet
1
Kontaktinformasjon
2