Ken Schmidt
Make Some Noise - Ekspert på merkevarer, konkurranse og lojalitet
Ken Schmidt, tidligere kommunikasjonsdirektør hos Harley-Davidson, er rådgiver innen merkevarestrategi. Han har hjulpet bedrifter med å styrke deres konkurransekraft og lojalitet gjennom nytenkende kommunikasjon og kundeforhold.
Ken Schmidt er en anerkjent profil innen merkevarebygging og forretningsutvikling. Hans navn er tett sammenkoblet med suksesshistorien om Harley-Davidson, der han spilte en avgjørende rolle under selskapets vending. Med over tusen forelesninger globalt har han etablert seg som en autoritet innen differensieringsstrategier og kundelojalitet.
Da Ken Schmidt begynte i Harley-Davidson i 1985, var situasjonen kritisk. Selskapet kjempet hardt for å overleve, og han fikk i oppdrag å fornye merkevarens image. Med en ukonvensjonell kommunikasjonsstrategi og mot til å tenke annerledes klarte han å snu skuta. Hans tilnærming var langt fra vanlig – han fokuserte på å skape en genuin lidenskap og fellesskap rundt motorsykkelmerket.
Som kommunikasjonsdirektør fra 1990 ble Schmidt hjernen bak Harley-Davidsons markedskommunikasjon. Han forstod tidlig kraften i å bygge en identitet som går utover produktet og skaper en livsstil. Hans evne til å finne unike kontaktpunkter med kundene gjorde ham til en ettertraktet stemme innenfor forretningsverdenen.
Etter sin tid hos Harley-Davidson grunnla Ken Schmidt sitt eget konsulentfirma hvor han i dag fortsetter å inspirere bedriftsledere. I boken Make Some Noise: The Unconventional Road to Dominance deler han sine innsikter. Hans budskap er enkelt, men kraftfullt: våg å skille deg ut, utfordre forventningene og fremfor alt – ha det gøy underveis.