Digitalt demokrati bygger vi selv
Andreas Ekström
Overvåkningskapitalisme har blitt et populært begrep. Storebror ser deg! Uansett om storebror er et selskap eller et regime – din integritet er for lengst borte. Vi glemmer alt for ofte vårt eget ansvar, vår egen kraft til å påvirke framtiden.
Her finnes ikke bare penger å tjene. Her finnes et digitalt demokratisk samfunn som må bygges. Og det bør vi alle bidra til. Storebror ser oss jo bare som ti tusen lillebrødre som villig og ureflektert legger hele sine liv i hendene på et fåtall selskap, som senere kanskje selger informasjonen eller tvinges av lokale domstoler til å gi den ut. Denne typen selskap pleier å forsvare seg på ulike måter.
”Vi må følge lover der vi finnes”, sier Facebook og Google.
Google forsøker å være så transparent som mulig, og publiserer hvert år hvor mange rettsavgjørelser om utlevering av informasjon selskapet har fått, og hvordan disse fordeler seg over alle land i verden. Utmerket, det gir oss i alle fall en pekepinn.
Følgende pleier ofte en tredje forsvarslinje å uttrykke seg: De store datainnsamlende selskapene lover oss at de ikke skal gjøre noe som er ”dårlig” for brukeren, for det ville jo vært bad for business.
Det siste argumentet savner relevans. Først og fremst fordi det ikke er sant. Google, Facebook og andre selskaper med lignende forretningsideer gjør jo det de må gjøre. Følge loven, for eksempel. Uansett om det er ”bad for business” eller ikke.
Dessuten har jo et par tiår med storstilt omfavnelse av såkalte gratistjenester vist at den gjennomsnittlige internettbrukeren ikke tenker slik. Vi velger nesten alltid det praktiske og behagelige før det prinsipielle. Det betyr, i utgangspunktet, at Google og Facebook kan gjøre hva de vil med våre data. De vet tross alt at vanlige brukere bare vil heve knyttneven, før de fortsetter akkurat som vanlig. Noen forbrukermakt – velorganisert, tålmodig, pedagogisk – ser vi ikke om denne saken i Norden.
Tilstanden er noe bedre i USA, der lobbygrupper som Electronic Frontier Foundation og andre driver integritetsspørsmålene. Men de jobber i konstant oppoverbakke. Ikke bare fordi Google er med i den absolutte toppen av listen over selskaper som legger mest penger på lobbyvirksomhet i Washington – men fordi brukernes engasjement for saken er preget av treghet, uvitenhet og tretthet.
Men en ting kan vi huske på. Neste gang dere hører et informasjonsselskap love ”det vil vi aldri gjøre, det ville jo vært bad for business” – syn bløffen. Det høres vakkert og klokt ut, men det er ingen som helst garanti for at våre rettigheter kommer først.
Tiden har kommet for at vi må bygge videre på et fritt og åpent internett. Og det er ikke sikkert at dagens største digitalselskaper skal være en del av det.
Andreas Ekström
Journalist og forfatter
Årets taler i 2015 og 2018
Book Andreas for å oppleve hans mest populære forelesning nå, ”Sju sätt att äga världen”, som beskriver digitaliseringens største utfordringer. Andreas viser dessuten hvilke utrolige muligheter som finnes – menneskelig, sosialt og forretningsmessig, for den som vil bidra til digital demokratisering i tider preget av faktaresistens, filter og falske nyheter. Les mer om Andreas Ekström og book han her.